Groei & Bloei Hoogeveen/De Wolden sociaal jaarverslag 2022

Het bestuur:

We zijn 2022 gestart met beperkingen i.v.m. Corona. De eerste avond in januari is komen te vervallen zo ook de wandeling met Jan Mansens. Daarna kwam alles langzaam weer op gang. We konden zodoende in februari weer genieten van de eerste lezing. Dat was genieten en dat hebben we het hele jaar niet losgelaten. We hebben in 2022 een nieuw bestuurslid erbij gekregen, Bea Gorter.

De Open Tuinen Carrousel Drenthe:

13 en 14 augustus:

Het aanspreekpunt voor de Carrousel is Marijke Kloosterman. Het is ieder jaar weer een puzzel en veel werk of we genoeg tuinenliefhebbers enthousiast kunnen krijgen. Vooral na het Coronajaar was dat in eerste instantie wat onzeker. Vol enthousiasme zetten uiteindelijk 15 tuineigenaren hun poort open voor bezichtiging. In de aanloop naar dat weekend kwamen er spontaan nog een paar tuinen bij.

2022 had een hele lange hete zomer en iedereen is hard aan het werk geweest om de tuinen zo mooi mogelijk te houden. Bijna een onmogelijke taak. Wij danken ook de bezoekers die ondanks de tropische temperaturen de hitte trotseerden om al het moois te bekijken.

De Plantenruilbeurs:

23 april en 8 oktober vond er een plantenruilbeurs plaats.
De organisatie en de start van de beurs met de heerlijke bekende koek en koffie ligt bij Marry van de Kamp.
Het voorjaar kenmerkt zich voor de één vooral door gescheurde planten of planten die een nieuwe eigenaar zoeken of voor de ander uit zaailingen. Het najaar is ook weer zeer divers. Beide beurzen zijn druk bezocht.

Afbeelding met tekst, persoon Automatisch gegenereerde beschrijving

De Bloemschikgroepen:

Grietje Timmerman en Lammy van Elp regelen alle activiteiten rondom de bloemschikgroepen. Iedere groep levert ongeveer 8 keer per jaar een prachtig bloemstuk af. We hebben een groep beginners, gevorderden  en een vergevorderde groep. Alle stukken komen op de website te staan.

2022 was een feestelijk jaar. Het bloemschikken van G&B bestond 50 jaar. Dit is uitgebreid gevierd.

De Fotogroep:

Tineke de Weerd zorgt ervoor dat alle prachtige foto’s van de leden geschikt gemaakt worden voor de maandelijkse presentatie op de site en een collage voor de Flits. Iedere maand is er een ander thema waarmee de fotogroep aan de gang gaat.

De Tuingroep:

We hebben in goed overleg afscheid genomen van tuingroep 2. Groei & Bloei heeft nu nog één actieve tuingroep. Deze groep onder leiding van Tonny Weisbeek komt geregeld bijelkaar. Op iedere bijeenkomst wordt een speciaal thema besproken. Gezellig en leerzaam.

Het programmaboekje 2022-2023:

Rob en Marijke Kloosterman zijn weer met een prachtig boekje gekomen, zowel qua lay-out als inhoud. Alle G&B leden hebben een exemplaar gekregen en verder is het in tuincentra, kwekerijen, bibliotheek etc. verspreid.

Hierbij danken wij de adverteerders want zonder hen is het niet mogelijk om dit boekje te maken en een deel van onze activiteiten te organiseren.

De Lezingen:

Alle lezingen worden verzorgd door Ypie Terpstra en Marijke Kloosterman. Tijdens de lezingen vinden er ook verlotingen met leuke prijzen plaats. Marry van de Kamp en Bea Gorter weten telkens weer leuke prijzen te bedenken.

De volgende lezingen stonden op het programma.

12 januari, Presentatie door en voor eigen leden, ging nog niet door i.v.m. Corona.

16 februari: Gerard van Buiten, Hoe hard is winterhard

15 maart: Peter van ’t Rood, Bodemleven

13 april: Brian Kabbes, Hemelse bergen van Kirgizië

27 oktober: Philip Friskorn, Eindeloze prairies van Noord Amerika

22 november: Hans Zijlstra, Kerstdemonstratie bloemschikken

Afbeelding met binnen, muur, tafel, eettafel Automatisch gegenereerde beschrijving

De Wandelingen:

Bea Gorter is sinds medio 2022 het aanspreekpunt voor de wandelingen.

29 januari: Wintersnert-wandeling langs het stille gedeelte van het Linthorst Homan Kanaal met Jan Mansens. Ging niet door.

9 april: Vroege vogelwandeling Dwingelderveld met Jan Mansens.

8 september: Vlinderwandeling met Joop Verburg.

Afbeelding met lucht, gras, buiten, persoon Automatisch gegenereerde beschrijving

Social media:

Groei & Bloei Hoogeveen/De Wolden heeft een internet site, deze wordt voorzien van info door Catja Strik. Iedere maand verschijnt er een Nieuwsflits. Marry van de Kamp coördineert alle ingekomen stukken en speurt ook naar interessante onderwerpen. Catja en Marry zetten uiteindelijk alle info om in de inmiddels bekende Flits.

Deze Flits wordt aan G&B leden en geïnteresseerden gemaild en is tevens beschikbaar voor iedereen op de site. De Nieuwsflits is inmiddels een graag gelezen maandelijks terugkerend informatiebulletin.

Medio 2022 hebben we de Facebookpagina van Groei & Bloei Hoogeveen/De Wolden weer opgepakt. Rina Goeree heeft enthousiast de pagina van de juiste info. voorzien. Door die goede start van Rina kon Catja het overnemen en zijn we nu ook op facebook goed zichtbaar.

Financieel:

Na 1 februari zijn we weer van start gegaan. De eerste lezingen in het voorjaar zijn heel goed bezocht. De wandelingen vielen wat tegen met het aantal deelnemers. In het najaar was de opkomst tijdens de lezingen wat minder om vervolgens met Hans Zijlstra spetterend af te sluiten.

We krijgen voor ieder G&B lid een bijdrage vanuit Zoetermeer om alle activiteiten te organiseren. Met nog geen 140 leden voor onze afdeling kan dat nauwelijks of eigenlijk niet uit. Vandaar dat we tijdens lezingen lootjes verkopen en dat er voor een wandeling extra betaald moet worden. Ook de plantenruilbeurs kent nu een kleine bijdrage. Er is ook voor de bloemschikdemonstratie van Hans Zijlstra een entreeprijs gevraagd.

Bloemschikken hanteert al jaren een verschillend tarief voor leden en niet-leden.

Van de niet-leden in de fotogroep en tuingroep wordt een jaarlijkse kleine bijdrage gevraagd.

De financiën wordt gedaan door Catja Strik, zij heeft ondersteuning gekregen van Bea Gorter om samen een koers uit te zetten voor een goede gezonde toekomst.