Tuinieren in een veranderend klimaat.

Els van Kooten 13 februari  2024

Let op de lezing vindt plaats in De Vredehorst
Zuidwoldigerweg 32, Hoogeveen.

Aanvang 19.45

Els vertelt eerst het een en ander over tuinieren in een veranderend klimaat. Planten en dieren reageren verschillend op deze veranderingen. Hierdoor ontstaan problemen, zoals bloemen die al bloeien als er nog geen bijen zijn en vogeltjes die een nestje bouwen als er nog geen rupsen zijn. De biodiversiteit gaat hierdoor achteruit. Hiermee samen hangt de toename van bepaalde (schadelijke ) insecten als gevolg van opwarming.
Zij laat zien wat wij zelf kunnen doen in onze tuin om de schade te beperken en ermee om te leren gaan. Ook zal zij ingaan op welke planten hierbij passen, en eventuele aanpassingen van de tuin.
In het 2e deel van de lezing laat zij bijzondere vaste planten en heesters zien, die vaak onbekend zijn, maar wat zeker geen moeilijke of lastige planten zijn en goed zijn toe te passen in kleinere tuinen. Zij vertelt ook waar een plant het beste kan staan en geeft handige tips.
Els van Kooten is eigenaar van de Kwekerij de Elzenhof in Roswinkel bij Emmen. Na een hoveniersopleiding en praktijkervaring bij een kweker in het westen van het land is ze in 2007 haar eigen bedrijf gestart waar zij haar liefde voor planten ten volle tot bloei kan laten komen.
Zij maakt beplantingsplannen,  en geeft vakkundig advies voor alle aspecten van de tuin. In de kwekerij heeft zij een groot aanbod van heesters, vaste planten, maar ook haagplanten, rozen, klimplanten, éénjarigen en leuke bolgewassen.

Entree voor niet leden €3,50, voor leden gratis.

Meer informatie op de website www.kwekerijelzenhof.nl