Egel in de tuin.

Egel in de tuin. De natuurlijke slakkenbestrijder.

Wie wil er nu geen egel in de tuin.
Regelmatig scharrelde een egeltje door mijn tuin. Hij of zij wandelde dan van de ene tuin naar de andere. Soms kwam er een enorm lawaai uit de border. En dan zag ik dat ze met z’n tweeën waren. Ik was bang door de verstening van de tuinen in mijn directe omgeving dat ze verdwenen zouden zijn. Maar nee ze scharrelen nog lekker rond.

Een egelhuis plaatsen is nog niet zo makkelijk. Vorig jaar heb ik er een gekocht. Een gevlochten versie. Bij aankomst thuis bleek dat er nog heel wat moest gebeuren om het egelhuis egel-proof te maken. Op internet vind je prachtige plaatjes van dit egelhuis met egeltjes ervoor, de praktijk is weerbarstiger. Er moet plastic over om het waterdicht te maken dan de bladeren erover. Nou dat heb ik geprobeerd op die kleine oppervlakte die het huisje ter beschikking heeft, de bladeren gleden er telkens gewoon af. Totale mislukking. Dus dit jaar proberen we het opnieuw met ander materiaal.

Ieder jaar heb ik wel 6 hangingbaskets hangen. Die heb ik dit jaar een keer leeg gemaakt en een deel van de “wanden” gebruikt om het egelhuis mee te bekleden. Er zit namelijk, op de bodem, plastic in de kant en klare baskets. Je knipt de basket op 4 plekken in tot het plastic en legt ze dan dakpansgewijs over het egelhuis zo krijgt het een natuurlijke uitstraling. Door de ruwe bovenzijde blijven de bladeren straks beter liggen. Het egelhuis is nu lekker dik ingepakt, laat nu de egel maar komen.

CS

September 2023.

Egels voeren.
De een doet het met kattenvoer de ander koopt egelvoer. Kattenvoer is uitermate geschikt voor een egel. Echter eet de egel het op of wordt je tuin iedere nacht bezocht door de buurtkat? Die houdt ook wel van een extra portie. Het egelvoer dat overal te koop is wordt niet door katten gewaardeerd en belandt dan ook in de maagjes van egels.

Inmiddels totaal gefrustreerd omdat het nieuwe egelvoer dat kattenbestendig zou zijn inmiddels iedere avond door de buurtkat wordt opgegeten. Inmiddels voer ik de egel/kat niet meer.
Wie heeft suggesties? Stuur dan een mail naar: cpmstrik(at)outlook.com

Waar houden egels van, wat eten ze voornamelijk?
Ze eten o.a. regenwormen, slakken (vooral de huisjesslak), spinnen, duizendpoten, rupsen, kadavers van vogeltjes, jonge muizen fruit en zachte zaden. Ook bessen, paddenstoelen en een stukje appel met schil staan op het menu.
Zoals je ziet geen meelwormen. Meelwormen hebben een hoog fosforgehalte en die zorgt ervoor dat de calcium-fosfor verhouding bij de egel uit balans raakt. Een egel heeft heel veel calcium nodig om de botten sterk te houden. Fosfor breekt dit af.
Mijn egeltjes die in de tuin scharrelden kregen altijd gemengd egelvoer en dat blijkt vol te zitten met meelwormen. Dus ander voer gekocht, krachtvoer brokjes. Ik hoop dat het net zo graag gegeten wordt.

CS

Een klein gewaardeerd toetje.