Het bodemleven door Peter van 't Rood

Dinsdag 15 maart 2022
Aanvang 19:45, Herman Bavinckhuis, Stoekeplein4 te Hoogeveen.
Voorafgaand aan de lezing de jaarvergadering, aanvang 19:30

Lezing door Peter van 't Rood over het bodemleven, als de bodem, fundatie maar goed is.

We weten allemaal dat planten water en voedsel opnemen via hun wortels. Maar dat bij de opname van voedingstoffen het bodemleven een cruciale rol speelt is nog tamelijk onbekend. En zeker de manier waarop dat gebeurt is intrigerend: een wonderlijk spel van samenwerking, bescherming en concurrentie tussen wortels, schimmels, bacteriën en andere vormen van bodemleven. Daar gaat de lezing van Peter van ’t Rood over: het leven in de bodem, van de grotere vormen zoals wormen en pissebedden tot de microscopische wereld in de grond: schimmels, bacteriën en dergelijke en waarom zij zo essentieel zijn voor de gezondheid van planten.
Eerst worden de verschillende groepen in het bodemleven behandeld, waarbij met name wat dieper wordt ingegaan op de wormen, bacteriën en schimmels. Daarna worden allerlei processen in de bodem zichtbaar gemaakt, met de rol van de verschillende organismen en hun onderlinge samenwerking en concurrentie. Af en toe maken we een toepasselijk uitstapje, zoals naar het Caribisch deel van ons koninkrijk. Ook krijgt u adviezen hoe u zelf het bodemleven in uw tuin kunt stimuleren. Eigenlijk is de titel “lezing” niet zo op zijn plaats, omdat met woorden niet valt te beschrijven hoe het er onze voeten aan toe gaat en dus staan foto’s, schema’s en bijzondere filmpjes centraal.

Opgeven bij:
Ypie terpstra: email: yterpstra(at)ziggo.nl